Een succesvolle lancering: dat willen we allemaal. Het is vooral belangrijk dat je goed nadenkt over een lancering. Hoe pak je het aan? Waar moet je op letten? In mijn blog leg ik het uit en deel ik wat tips:

Je gaat jouw product/dienst lanceren, wat spannend! Als het aan jou ligt, wil je dit meteen delen. Dat snap ik, maar werk dit goed uit. Het moet namelijk een beleving zijn en je wilt dat er voor de lancering al interesse is en tijdens de lancering ook. Dit moet je uitwerken en geloof me, het werkt enorm fijn. Je plant het een en ander en dit zorgt voor een logische tijdsplanning

Daarom heb ik wat tips voor je!

  1. Houd rekening met een aanlooptijd van minimaal twee maanden
    Bereid heel goed voor wat je voor én tijdens de lancering wil communiceren aan de beoogde doelgroep. Maak er een beleving van en zorg ervoor dat je goed nadenkt over een logische tijdsplanning.
    *Voorkom dat je je product/dienst lanceert, een paar dagen actief bent en vervolgens niks meer van je laat horen.

    Voorbeeld planning
  • Wanneer verstuur je de eerste informatie over je product/dienst?
  • Na het eerste bericht ga je een contentplanning maken waar je let op de volgende data:
  • De dag van de pre-lancering
  • De dag van de officiële lancering (informatie moet up-to-date zijn op de website & aankoopmogelijkheden moet rond zijn).
  • Veel gestelde vragen af hebben zoals Wanneer is mijn product/dienst relevant voor jou? Algemene voorwaarden? Heldere toelichting van jouw product/dienst.
  • Maak er een beleving van (denk aan een countdown tot de lancering, quiz-vragen, give-away en ga zo maar door).

Jij bent constant bezig met de lancering van je product (I fully understand). Echter weten anderen nog niks over jouw lancering, dus informatie blijft erg belangrijk. Neem men mee in het proces. Men heeft 5 tot 8 contactmomenten nodig tot ze overgaan tot een aankoop.

2, Storytelling
Maak het beantwoorden van mail een dagelijkse element van je business. Blok bijvoorbeeld 3x 10 minuten in per werkdag. Merk je dat het te druk wordt? Mail jouw klanten met een update dat het momenteel erg druk is, maar dat er hard gewerkt wordt aan een snelle terugkoppeling.

3. Heb informatieve contentberichten met uitleg over je product/dienst
Jij weet als oprichter alles over je product, maar je moet je altijd proberen in te leven in de ideale klant. Hij/zij weet nog niks over jouw nieuwe product/dienst, dus zorg voor een duidelijke landingspagina, informatieve templates met algemene informatie en een duidelijk contactadres voor vragen. Stel handige tutorials, ebooks op om jouw klant te informeren over jouw lancering.

4. Wees bereikbaar!

Dit is een belangrijke! Na een lancering is de kans groot dat men vragen heeft (vooral bij duurdere diensten/pakketten). Zorg dat jij (of een teamlid) stand-by staat om vragen te beantwoorden of men door te verwijzen naar een website/kanaal. Je kan verwijzen naar de veel gestelde vragen en buiten werktijd een automatic reply instellen dat jullie er z.s.m. op reageren (bijvoorbeeld binnen 24/48 uur)

Wil je even sparren over je strategie? Daar kan ik je bij helpen! Tijdens een strategiesessie bespreken we jouw vraagstuk en bied ik een handige samenvatting en checklist aan, zodat jij strategisch verder kan.

Wie is Hellen?

Als oprichter van een grote community heb ik enorm veel geleerd over gestructureerd werken. Met mijn ervaring in de marketing, als blogger, ondernemende moeder weet ik nu hoe je gestructureerd aan de slag kan gaan met jouw branding. Het vergroten van je bereik, creëren van mooie samenwerkingen én uiteindelijk een interactieve binding met jouw beoogde doelgroep. Hoe tof is het om van jouw passie jouw business te maken? Lees verder over mij, mijn strategiesessies én pakketten.