Veel ondernemers zijn erg actief op social media. Begrijpelijk, want je kan enorm veel mensen bereiken met je content. Maar waarom verlies je dan volgers? Het algoritme verandert vaak en daarom deel ik in deze blog drie redenen. Meer weten? Lees verder!

1) Je post niet consequent

Dit roep ik altijd. Wees consequent! Consistenty is key. Ik snap het. Je bent druk, maar het is echt zonde. Ik zie vaak dat men een week actief content deelt en vevolgens minder deelt. Het algoritme loont je als je ‘sociaal’ bent, dus je moet ook actief zijn.

Tips:

  • Bekijk je statistieken
  • Welke berichten doen het goed? Waar reageren jouw volgers goed op?
  • Plan je content in! Dit kan met Planoly, Later, Buffer en andere apps
  • Werk met mapjes tijdloze content (wie ben ik, 5 fun facts etc) en actuele content (huidige trends)

2) You’re not engaging with others

Instagram is een social media tool dus je moet ook sociaal zijn. Je kan niet drie dagen later reageren, het moet interactief blijven. Plan bijvoorbeeld 15 minuten per dag dat je op alle comments reageert. Daarnaast kan je andere accounts bekijken en leuke comments delen (binnen jouw niche).

Tip
Reageer met open reacties. Ga in gesprek met jouw volgers. Reageert er iemand op jouw post, reageer dan met een leuke vraag/reactie. Zo hou je het interactief.

3) Stop acting but keep it real

Hiermee bedoel ik.. Ga voor organische groei, don’t act crazy. Veel ondernemers gaan volgers kopen, want ze willen snel veel bereik. Velen gaan voor ads, niks mis mee. Verlies jezelf alleen niet in Instagram maar blijf juist dichtbij jezelf. Het gaat niet om het aantal volgers maar groeien in echte volgers.

Voordelen:

  • Je hebt volgers die oprecht geïnteresseerd zijn in jouw brand
  • Je hebt dit zelf bereikt
  • Don’t believe the hype but become a trend. Een hype is zo voorbij, maar een trend is blijvend!

Tips?

1) Kijk naar je social media kanalen en kijk goed wat er ontbreekt. Zie je geen duidelijke huisstijl of post je sporadisch wat? Bekijk dit goed én kijk hoe je dit wekelijks kan veranderen.
2) Bedenk een strategie voor jouw verhaal (brand story). Wat wil je vertellen aan jouw doelgroep?
3) Bekijk de statistieken: wanneer zijn jouw volgers online? Welke berichten vinden zij leuk? Pas je content hierop aan.
4) Blok wekelijks tijd voor je social media. We zijn allemaal druk maar wil jij je online zichtbaarheid vergroten, dan moet je er tijd voor vrij maken.

Wie is Hellen?

Als oprichter van een grote community heb ik enorm veel geleerd over gestructureerd werken. Met mijn ervaring in de marketing, als blogger, ondernemende moeder weet ik nu hoe je gestructureerd aan de slag kan gaan met jouw branding. Het vergroten van je bereik, creëren van mooie samenwerkingen én uiteindelijk een interactieve binding met jouw beoogde doelgroep. Hoe tof is het om van jouw passie jouw business te maken? Lees verder over mij, mijn strategiesessies én pakketten.